Kezelje társasházait online, alakítson ki közösségeket!

Egyre több helyen gondolják úgy a tulajdonosok, hogy nem jó az, ha a közös képviselő kezeli a pénzt. Megértem a pro és kontra érveket is, mint közös képviselő én nem szeretem, hogy nem férek hozzá a Társasház pénzkészletéhez. Nem nem azért nem szeretem mert nem tudom magamnak utalni a havi díjamat és hasonlók, hanem azért, mert ha valami szükséges ha egy munkát ki kell fizetni, ha van egy csőtörés akkor egy 3. félre kell várni, hogy az összeg kifizetésre kerüljön, a készpénzes számlákról már ne is beszéljünk (izzó, zár, tisztítószer stb.).

 

 

Én eddig három olyan Társasházzal álltam kapcsolatban, ahol nem a közös képviselő kezelte a ház pénzét, és ezen tapasztalatokról írnék pár sort. A három háznál kettőnél nem volt komolyabb fennakadás a dolgok menetében, vittem a pénzt kezelő (általában Számvizsgáló bizottság elnök) személynek a számlát ő pedig elutalta.

 

A két kevésbé problémás ház esetén az egyiknél a könyvelést sem a közös képviselő végzi, tehát konkrétan semmilyen rálátása nincs a ház pénzügyeire, havonta egyszer kaptunk egy adóslistát és ennyi, de hogy ez miből jött vagy milyen rendszerességgel fizet az adott tulajdonos vagy milyen pénzmozgások voltak a ház bankszámláján soha nem láttuk.

 

Mikor ennek a háznak a közös képviselőjével együtt dolgoztam és láttam, hogy hogyan mennek itt a dolgok teljesen elhűltem. Érdeklődtem, hogy látott-e már valaha bankszámla kivonatot? Esetleg naplófőkönyvet ha már a “könyvelő” havi szinten több tízezer forintot kap a munkájáért akkor jó lenne ha havonta nem is, de legalább negyedévente rálátni a házban végbement pénzmozgásokban. Én egyszer kértem meg ezt a könyvelőt, hogyha már kedves felszólításokkal átdobja az adós listát, akkor azoknak a tulajdonosoknak, akik mellé nagy ordas betűkkel odaírta hogy fizetési felszólító meg hasonló legalább egy elszámolást küldjön mellé, hogyha felhív az illető legalább tudjak neki mondani valamit, erre az volt a válasza, hogy ez kivitelezhetetlen meg hogy tudjuk mennyi a tulajdonos közös költsége és látjuk hogy egyik hónapról a másikra mennyit változott a tartozása, vezessük az alapján! Mikor könyvelünk mindig az egyszerűségre és az átláthatóságra kell törekedni! Na itt ez nincs meg és azt sem értem, hogyha azért kapja az illető havonta a pénzét, hogy könyvelje a Társasház számláit, nyilvántartsa a tulajdonosi egyenlegeket, akkor miért kihívás és miért kivitelezhetetlen az, hogy az adós lista mellé becsatolja az egyéni elszámolásokat is? Ráadásnak ott van az is, hogy a rezsi csökkentéshez szükséges adatokat nem kapom meg tőle, mert az sem fér bele neki, amikor meg arra kértem, hogy akkor csinálja meg ő a hirdetményeket, akkor azt mondta hogy ez sem fér bele. Gondolom most azon tanakodnak, hogy akkor hogy lehet ez a háromból az egyik legkevésbé problémás? Mert a háznak nincsenek kifizetetlen számlái és évről évre nő a pénzkészlet. Elvileg. Papíron erről még a “könyvelőn” kívül senki nem látott semmit.

És a legszebb, hogy a beszámolót is a közös képviselő készíti el, arról amit nem is ő és nem az ő munkatársai végeznek egész évben. De erről majd kicsit később.

 

Tulajdonkép két sokk között a legkevésbé problémás esetet hozom. Ugyan itt sem fér hozzá a közös képviselő egy kanyihoz sem, viszont itt a “könyvelő” minden hónapban szépen elhozza a számlákat és a bank kivonatokat, tehát itt a közös képviselő is könyvel, nála is meg van minden nyilvántartás. Természetesen a “könyvelő” vezet egy árnyék könyvelést, de ez a legkevesebb és ami még itt elnézendő, hogy a “könyvelő” nem kap juttatást, ő vállalt, a korább rossz tapasztalatok miatt, hogy felügyeli a ház pénzét és ez a képviselő váltások során így maradt.

 

A legutolsó és egyben a legbicskanyitogatóbb megoldás számomra ez volt: A bankszámla felett kettős aláírási joggal rendelkezik két tulajdonos (SzVB), tehát a közös képviselő itt sem fér hozzá a Társasház pénzéhez utalásra csak a két SzVB tag jogosult közösen. Viszont van házpénztár, ami felett a közös képviselő rendelkezik. Ehhez képest az SzVB nem hajlandó a közös képviselő havi díjazását átutalni csak akkor, ha minden hónapban elküldi a Társasház főkönyvét, igen, ugyanis a közös képviselőnek kell könyvelni, szóval a főkönyvet, a bankszámla kivonatot minden egyes számlát ami elutalásra került, és egy pénztár könyvet. Az átutalásos számlák mind keresztül mennek az SzVB kezén, mivel máshogyan nem is lehetne elutalni! Ez úgy néz ki, hogy a közös képviselőnek odaadják a számlát, ő kitölt egy ilyen rózsaszín átutalást, majd visszaviszi az SzVB-nek aláírásra (természetesen számlával együtt), az SzVB aláírja, majd bedobja a közös képviselő postaládájába, aki ezután elviszi valamelyik bankba és beadja az átutalást. Azon túl, hogy ez a közös képviselőnek kb. háromszor annyi utat jelent mint egy normális háznál még azt sem egészen értem, hogy azok utána, hogy minden olyan számla ami átutalással megy átmegy az SzVB kezén, látják, szemrevételezik stb, akkor ezek után miért kell még a közös képviselőnek minden hónapban újra elküldenie ezeket a számlákat az SzVB-nek a bankszámla kivonattal együtt? Miért kell a közös képviselőt tulajdonképpen ellenőrizni, elszámoltatni olyan témában ami felett nincs rendelkezési joga? Ezen túl minden hónapban be kell számolni a házi pénztár állásról. Ezt megértem, mivel a házi pénztárat a képviselő kezeli, azonban ennek feltöltési is körülményes, ugyanis az SzVB jogosult csak pénzt kivenni a bankszámláról, hogy azt be lehessen tenni a pénztárba. Ez megint úgy működik, hogy a közös képviselő kitölt egy pénzfelvételi lapot, elmegy, bedobja az SzVB-nek, akik aláírják, majd visszadobják a közös képviselő postaládájába aki ezután mehet el a bankba felvenni a pénzt. Körülményesség a négyzeten… De a pénztárra még azt mondom, rendben, a közös képviselő kezeli, számoljon el róla rendesen. Továbbá még azért is kiakasztó ez a helyzet, mert az SzVB jogot formál arra, bár erre nincs felhatalmazása, hogy rendszeresen visszatartsa a közös képviselőt megillető havi juttatások, visszaélve azzal a helyzettel, hogy ő felügyeli a bankszámlát. És mindezt addig teszi, amíg a közös képviselő át nem küldi neki havi elszámolást és nem csak a pénztárról, hanem az egész házról, tehát arról a pénzről is, amit nem ő kezel és ez még nem elég neki, ugyanis ha nem a neki tetsző módon van ez a könyvelés kivitelezve és a közös képviselő nem hajlandó tizedik alkalommal is módosítani egy tárgy megnevezését a főkönyvben (lakatos munka helyett zár csere és hasonlók) vagy éppen nem hajlandó az augusztus elszámoláshoz kapcsolódó anyagokon felül a szeptemberihez kapcsolódó anyagokat is előre (!!) legyártani, akkor sem hajlandó átutalni a pénzt. Persze a gondnok díj mehet állandó átutalással, sokszor úgy hogy a számlát meg sem írta a vállalkozó, de a pénzt már elutaltuk neki. Tehát mivel az SzVB felügyeli a Társasház pénzét, így visszaélve hatalmával, hetekig, hónapokig hagyja a közös képviselőt a havi díja nélkül, annak ellenére, hogy mindent megtesz, ami a feladata, de az, hogy olyan pénzekről készítsen beszámolást, ami felett nem ő rendelkezik nem tartozik ezek közé, de ezt az SzVB nem hajlandó elfogadni. Én egyébként szorgalmazom a képviselőnél a ház leadását, mert az a több a leve mint a húsa.

 

De a három történeten túl szerettem volna néhány szót ejteni arról is, hogy szerintem mi a legoptimálisabb módja a ház kezelésének. Elsőként leszögezném, hogy megértem azokat, akik féltik a ház pénzét, mert sok simlis emberről hallani. De én úgy gondolom, hogyha kellő körültekintéssel választjuk meg a közös képviselőnket és nem csak azt nézzük, hogy melyik olcsóbb, vagy kinek van nagyobb tapasztalata esetleg több háza, hanem tényleg lecsekkoljuk az illetőt (erkölcsi bizonyítvány, szakképesítést igazoló bizonyítvány, regisztráció a társasház kezelők nyilván tartásában, esetleg szakmai szövetségi tagság stb.) akkor ha már megbízzuk arra, hogy kezelje az ügyeinket, képviseljen harmadik fél felé minket, akkor miért nem merünk pénzt adni a kezébe?

 

Továbbá a közös képviselőnek van jogi felelőssége is, ha bajt okoz a háznak és mint a ház mind pedig a közös képviselő előretekintő volt és kötöttek képviselői felelősség biztosítást, akkor a pénznek nem kell bottal ütni a nyomát. Én például saját magamra is kötöttem ilyen tevékenységi felelősség biztosítást, tehát ha valahol, valamelyik házamnak kárt okozom, akkor a biztosító fizet. Viszont mi van abban az esetben ha megbízási szerződés és minden egyéb nélküli tulajdonost bíznak meg a lakók? Ő nem léphet le a pénzzel? Nem sikkaszthat? Nem vehet ki 1-2 ezer forintokat suttyomban? Dehogynem, csak rajta majd háromszor nehezebb lesz behajtani, mint egy jól megválasztott közös képviselőn. És nem utolsó sorban, a beszámoló közgyűlésen it tmár tényleg számon kérhető a közös képviselő és olyanról kell beszámolnia amit ő követett el, nem pedig más.

 

A hangsúly tehát a megoldás itt is, mint szinte minden esetben nem az, hogy szankcionáljuk, büntetjük és fenyegetjük a közös képviselőt, hanem az, hogy alaposan utána járunk annak, akit megválasztunk!

 

 

A cikk írója:

Egy lelkes fiatal közös képviselő.

Ha érdekes volt, oszd meg másokkal is

Szóljon hozzá

Iratkozzon fel hírlevelünkre

Kapjon értesítést a legfontosabb történésekről, teljesen ingyen. Legyen mindig naprakész!

Házfal.hu - társasházi közössségi rendszer

A Képviselő kódexet a Házfal támogatásával hoztuk létre. A Házfal új formáját teremti meg a társasházi életnek. Práblja ki Ön is teljesen ingyen a hazfal.hu oldalon.

Kipróbálom ingyen